Alla inlägg den 14 april 2007

Av Pernilla - 14 april 2007 19:00

"Med utställningen In Hate We Trust vill Fotografen Elisabeth Ohlson Wallin synliggöra hur det ideologiska hatet drabbar homo- bi- och transpersoner. Med utgångspunkt från verkliga misshandelsfall, mord och trakasserier iscensätter hon en bild av utsatthet som hotar och förgör människor av i dag.Kriminologen Eva Tiby visade i en studie från 1999 att var tredje öppet homosexuell i Sverige utsatts för hot, misshandel eller våld. I en uppföljande studie några år senare konstaterar Tiby att våldet har fördubblats. Homosexuella, bisexuella och transpersoner mördas, misshandlas, hotas till livet och trakasseras. Det rör sig om ideologiskt hat.Våldet mot homosexuella är ett hot mot vår demokrati. Av rädsla drar sig många homosexuella undan det övriga samhället, de "lever i garderoben", de är rädda. Så skapas inget öppet samhälle. Så undergrävs demokratin.Frikännandet av frikyrkopastor Åke Green var upptakten till Elisabeth Ohlson Wallins arbete med In Hate We Trust. Utställningen visar åtta arrangerade bilder av Ohlson Wallin som under mångfaldsåret 2006 gjort ett urval av de hatbrott som skett och illustrerat dessa.Formspråket bär tydliga drag av barocken med dess dramatik och uppbrutna former. Inför varje foto ställs betraktaren inför frågan; lever vi i en demokrati som är till för alla? Eller är det öppna samhället en illusion?"--------Jag, sambon, dottern och dotterns kompis var på utställningen, som beskrivs ovan, på Kulturen i Lund. Den var mycket bra. Starka, skrämmande och tänkvärda bilder. Vi tyckte att att den var väldigt bra. Vi var även på en utställning som de har som heter:Lustar. Drömmar och fantasier. De var så där. Gav inte speciellt mycket mest som en axelryckning.Efter utställningarna satte vi oss på en uteservering och intog en öl/läsk. Mysigt! Därefter traskade vi en sväng på stan.Nu på kvällen har jag bytt lakan vilket var mindre kul för Inka hade tagit sönder sambons duntäcke och när jag tog av påslakanet så for det ut fjädrar som landade överallt i sovrummet. Dammsuga *suck* Hur mycket fjädrar får det plats i ett täcke egentligen?

Av Pernilla - 14 april 2007 10:13

Bara så att ni vet:) Några veckor kvar till lön, en helg mitt i månaden. En helg som ska bjuda på sanslöst fint väder. Vad göra då? Tja, jag har ingen aning. Borde städa och putsa fönster. Jag putsade köksfönstret igår kväll. Invändigt, utvändigt och mellan *klappar mig själv lite på axeln*. Men vad jobbigt det var. Fönstret var precis kolsvart på utsidan. Nackdelen med att bo i stan! Jag funderar på att dra med mig sambon och ev. dottern (om hon vill, sambon får inte välja) till kulturen på en fotoutställning. Kan kanske ta en öl i solen på kulturens uteservering sen? Ja, vi får se vad det blir. Borde gå och fråga efter min mobil IGEN! De har haft den på lagning i 6 veckor nu. Lite väl länge, va? Svaret på den frågan är JA om ni frågar mig!Nu ska jag strax äta frukost. So long!Ha det så bra i solen idag!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards